במבט לאחור: הקשיים שיצרה השנה החולפת
במהלך השנה האחרונה, שנת 2023, שוק הרכבים בארץ נחל לא מעט אתגרים ומכשולים. החל מהמצב הפוליטי במדינה שהשפיע לא מעט על שוק הרכב, מלחמת "חרבות ברזל" שגם היא פגעה באופן כללי ביציבות הכלכלית במדינה ובכך גם בתחום הרכב, היחלשותו של המטבע המקומי שגרמה לעליית מחירים עבור יבואניות רכב רבות ובהתאם גם עבור הצרכן בקצה ועוד. כל אלו, הובילו לפגיעה קשה בתחום, ולעלייה משמעותית במחירי הרכבים בארץ.
יחד עם זאת, יבואניות הרכב השונות, דיווח על הכנסות העומדות על למעלה מ-200 מיליון שקל, כאשר חלק מהיבואניות המובילות בתחום הגיעו גם לרווח העומד על כחצי מיליארד שקל. זאת, על אף שינוי מאזן הכוחות עם כניסתן של החשמליות השונות ובפרט הרכבים הסיניים.
על הרווחים והמספרים של יבואניות הרכב
כאמור, על אף הקשיים איתם נאלצו להתמודד לא מעט יבואניות רכב כגון קרסו, UMI וקבוצת שלמה, שהובילו לירידות של למעלה מ 60% ברווחי החברה, עדיין הרווחים עומדים על מספרים מכובדים של מיליוני שקלים הודות לביקוש היציב לרכבים פרטיים במדינה.
כמו כן, יבוא הרכבים בשנה החולפת עומד על אלפי רכבים חדשים שהגיעו ארצה, דוח שמעיד על יציבות מסוימת על אף השינויים והמכשולים עליהם דיברנו.
מה באשר לעולם הליסינג?
לאור המצב של יבוא הרכבים, המודל העסקי ליבואניות הרכב שאוחזות בבעלותן גם חברות ליסינג במדינה, בהחלט הציל אותן וסייע להן להתמודד עם הרעידות החיצוניות. כך, אחוזי הרווח שנכנסו ליבואניות השונות גדל, ואיפשר להן לשרוד את התקופה החולפת בצורה נוחה ושקטה יותר.
מדובר למעשה בשיטת מכירות שקרתה בתוך קבוצת הרכב, ואיפשרה לה לשרוד בזכות עצמה, ובכך להפחית את התלות בגורמים חיצוניים.
חוזרים ובגדול: מכירת רכבים משומשים להצלת המצב
לצד המכירות הרגילות, אחד ממקורות הרווח הגדולים ביותר של יבואניות רכב שונות ותחתיהן כמובן גם חברות הליסינג, היה דווקא ממכירת הרכבים המשומשים. בשל העלייה הרבה במחירי הרכבים החדשים בקופה האחרונה, עלו גם בהתאם מחיריהם של הרכבים המשומשים, ובכך הרווחים של חברות הליסינג שמוכרות אותם בתום תקופה הליסינג עלו משמעותית.
בפועל, מדובר על זינוק של עשרות אחוזים ברווחי ההון של חברות הליסינג ממכירות רכב בהשוואה לשנים קודמות.
מהפכת החשמליות ששינתה את פני המשחק
לצד רכבי הבנזין השונים, אי אפשר להתעלם מעלייתם המשמעותית של הרכבים החשמליים והרכבים הסיניים, שבמידה כזו או אחרת חופפים מאוד, לשוק הרכבים בארץ. הזמן האחרון והדוחות האחרונים, לימדו אותנו שמי שלא נכנסה למשחק החשמליות, כנראה הפסידה ובגדול.
יבואניות רכב רבות שלא הצליחו או לא רצו לייבא רכבים חשמליים, חטפו מכה לא קטנה, זאת בניגוד ליבואניות שכן עשו זאת, כדוגמת קבוצת שלמה, שאחראית על יבוא החשמלית BYD, שהפכה כיום לכלי הרכב הרביעי הנמכר בישראל.
מעבר לאופק: מה צופן לו העתיד של יבואניות הרכב?
ולאן כל זה מוביל? ובכן גורמים רבים בתעשיית הרכבים בארץ ובעולם, מעידים על כך שהיבואניות והשחקנים הוותיקים בתחום לא יצליחו לשרוד עוד זמן רב אם לא יבצעו שינויים מהותיים.
עד כה, רף הכניסה לתחום הרכבים היה מאוד מורכב, אך כעת כשמדובר בעלייתן הבלתי מנוצחת של הרכבים החשמליים המופעלים על ידי לא אחר מאשר המחשב, קל מאוד להיכנס לתחום ואנו עדים לכך עם החברות הסיניות.
זאת ועוד, שהמקום בכבישים בארץ לא תואם את קצת הייבוא, דבר שעלול גם הוא להשפיע לא מעט על השוק.